Begyndt at lukke munden

13. december 2020

Alder:
9 mdr.

Begyndt at lukke munden

Hej Helen

Nu passerer vores datter 9 mdr. om en uge, hun er ved at få tænder i overmunden (muligvis de fire forreste) og meget lidt lyst til at spise.

Du skrev tidligere, at hun vil begynde at lukke munden i 8-10 mdr. alderen, og det er egentligt her jeg har nogen spørgsmål til dig.

Det skal siges at hun godt kan spise godt i flere dage, dog højest fire, hvor hun efterfølgende kan spise meget lidt i over en uge. Vi har dog lade os fortælle, at hun selv regulere, altså spiser meget når hun skal samle sammen til at vokse, og så slapper af på maden og kun tager det mest nødvendige.

Hun er lige blevet vejet til 9 kg. og 400 gr. hvilket hun først skal veje når hun er 1 år, så her er jeg egentligt ikke bekymret, men jeg er bekymret over hendes manglende appetit, som jeg syntes har stået på meget længe nu.

Dagen før gummerne begyndte at irritere hende (hun har været sløj og småsyg i forbindelse med det), spiste hun morgenmad som hun plejer, gerne 1 dl. 3 x helt ovalt bundebrød (formiddag, middag og eftermiddag. Her spiser hun normalt kun et halvt stykke så det er ...

Annonce

... ret meget), aftenmad som hun plejer og flaske at sove på. Men dagen efter spiste hun ikke rigtig noget. Hun fik rugbrødet i munden, gumlede på det og spyttede det så ud. Så forsøgte jeg med skemad, og det gik faktisk bedre. Men fra den ene dag til den anden vil hun ikke skemad, og spytter fortsat maden ud også brød, og jeg er heldig hvis hun spiser et kvart stykke brød til måltidet.

Hun har ramt seprationsfasen samtidig og vi er ret sikre på at hun også er i tigerspring. Hun sover uroligt om natten, hun kan ikke rumme hvis vi sætter hende fra os, hun gør utrolig mange nye ting hver dag. Hun er begyndt så småt på at gå når hun holder i møbler, går med kurve og kasser, begyndt at sige flere lyde, vinker, kysser og krammer og forstår når vi spørger om bamserne og vi må få kys og kram og gør dette og lege fangeleg kravlende. Så hendes udvikling er helt som den skal være.

Her til mine spørgsmål:

- Skal vi gå ud fra at hun spiser hvad hun har behov for, når hun tager så fint på?

- Skal jeg bekymre mig om hendes manglende appetit og småt madindtag?

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder